După discuții despre cheltuieli, valoarea banilor și a obiectelor, considerăm că sunteți pregătiți să intrați în dezbatere pe teme financiare actuale, în Forumul Opiniilor. Acest exercițiu că va arăta de ce este esențial să evaluăm toate argumentele disponibile atunci când în viață suntem puși în situația de a lua decizii corecte și face alegeri asumate.
O dezbatere educaţională, presupune o temă de discuţie, două echipe: pro şi contra şi un arbitru care decide care parte a fost mai convingătoare. În dezbaterea noastră, trainerul va fi arbitru. Veți fi împărțiți în 4 grupuri și veți lucra câte două echipe una împotriva celeilalte, bine intenționate dar în dezacord față de tema în discuție pe care o veți primi de la trainer. Prin urmare, în grupurile în care veți lucra, veți discuta pentru a găsi argumentele cele mai potrivite să susțină punctul vostru de vedere cu privire la tema dezbaterii.
Abordarea de tip pro/contra vă va dezvolta capacitatea de analiză a problemelor controversate și ajută la obținerea unor imagini nedistorsionate de prejudecăți. În acest context, veți fi determinați să emiteți judecăți asupra unei teme folosind criterii obiective și, totodată, să vă apărați poziția folosind argumente susținute de dovezi, nu doar de opinii.
Argumentarea presupune formularea unor raționamente clare, coerente și structurate.
La reîntoarcerea în plenară, veți fi invitați de trainer să vă susțineți argumentarea, pe rând, printr-un vorbitor ales înainte să intrați în dezbatere.
Primul vorbitor care va începe să-și aducă argumentele va fi de la grupul Pro tema 1. Apoi, vorbitorul grupului Contra tema 1 va răspunde. Astfel, fiecare membru din ambele grupuri va avea rândul la cuvânt. La fel vom proceda și în cazul grupurilor Pro și Contra tema 4.
Ordinea vorbitorilor nu va putea fi schimbată: întâi Pro, apoi, Contra.
Fiecare vorbitor va avea câte 1 minut la dispoziție pentru a spune rezultatul grupului. Facilitatorul va măsura atent timpul fiecărui vorbitor în timp ce acesta vorbește și îl va avertiza cu semnul „okay” (care va apărea pe ecranul facilitatorului, în Zoom) cu 10 secunde înainte de a-i expira timpul. Odată ce timpul alocat a expirat, vorbitorul își va putea termina propoziția, apoi se va opri.
Audiența nu va putea întrerupe vorbitorul în timpul discursului acestuia.
Audiența nu poate lua cuvântul în timpul dezbaterii.
După dezbaterea fiecărei teme, cei care vă veți afla în audiență veți avea la dispoziție cinci minute pentru a vă împărtăși cu trainerul impresiile și opiniile referitoare la ce ați auzit la colegii voștri.
Trainerul vă va solicita să votați „da” sau, după caz, „nu”, prin „ridicarea mâinii” - accesând butonul „raise hand” din Zoom. Facilitatorul va număra voturile „da”, pe care le va scădea apoi din numărul total al participanților. Astfel, va putea calcula care este părerea majorității cu privire la tema respectivă.
Odată ce ați votat, vom viziona împreună 2 video-secvențe Pro, respectiv Contra, pentru fiecare temă dezbătută.
La final, trainerul vă va întreba dacă v-ați schimbat opinia sau dacă aceasta a rămas aceeași, ca înainte de filmulețe.
Așadar, în grupurile în care ați fost alocați veți avea la dispoziție 15 minute să stabiliți care sunt argumentele care susțin tema primită de la trainer. Chiar dacă nu sunteți de acord cu poziționarea personală față de acea temă, vă rugăm să vă străduiți să găsiți argumente convingătoare pentru grupul vostru.
Iată ce părere au alți tineri referitor la temele pe care le-ați dezbătut.